Peoples Place

Peoples Place

Het wereldwijde hoofdkantoor van Tommy Hilfiger in Amsterdam is uitgebreid met een nieuw restaurant annex bar voor het personeel en zakelijke klanten. Ontwerp een interieur dat tegelijkertijd een gemoedelijke sfeer ademt, verwijst naar de familiaire inrichting van Amerikaanse diners uit de jaren vijftig en voorzien is van alle moderne installaties en akoestische toepassingen, dat stelden de ontwerpers zich ten doel bij de start van de opgave. People Place is een ontwerp in samenwerking met Daniel O’Kelly van Tommy Hilfiger.

Tommy Hilfiger heeft haar wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam uitgebreid met een nieuw restaurant en bar. Het kledingbedrijf gaat Peoples Place tevens gebruiken voor clubavonden en events voor personeel en invités. Het vertrek van de voormalige gebruiker op de begane grond bood Tommy Hilfiger Europe b.v. de uitgelezen kans de vrijgekomen ruimte bij de bovengelegen kantoorverdiepingen te betrekken. Het statige gebouw ‘Atlanta’ uit 1929 is nu geheel in eigen beheer, Peoples Place fungeert als visitekaart en ontmoetingsplek voor medewerkers en zakelijke klanten van het modemerk.

De vrijgekomen ruimte is in haar geheel gestript, gerenoveerd en heringericht. De oorspronkelijke entresol is in het zicht teruggebracht. De vloer van de entresol is over het achterste gedeelte verwijderd waardoor een ruim bemeten vide ontstaat. De vide geeft dubbele verdiepingshoogte aan de achterruimte, het restaurant. Op strategische plekken zijn openingen in casco naar de gesloten binnenplaats gemaakt voor diffuus lichtinval. Ten einde een goede akoestiek te creëren en geluidsoverlast tijdens clubavonden te voorkomen, is de complete achterruimte als een doos-in-doos constructie opgebouwd. De entresol met biljard en zitjes dienen als verpoos ruimte. Het voorgedeelte is ingericht als de lobby en de bar, de verzamelde meubelen bieden medewerkers gelegenheid om te lunchen of te vergaderen.

De voorgevel op de begane grond is in haar geheel vernieuwd. Waar voorheen de dichtgeslibde gevel mondjesmaat daglicht toeliet, zorgt de nieuwe vitrine voor volop lichtinval tot diep in het gebouw. Daarnaast herstelt de glazen pui het contact van binnen naar buiten. De vitrine en houten zonwerende luifel brengende gevel in haar geheel in oude luister terug. Het bargedeelte en restaurant zijn te scheiden door geprofileerde schuifwanden met mat glas. Functies als uitgeef- en spoelkeuken, toiletten en installaties zijn gestapeld en ondergebracht ter rechterzijde van het restaurant.

Het Noord-Amerikaanse modemerk wenste voor zijn nieuw concept Peoples Place een even gerieflijk als ontspannen ambiance. Tegelijk streefden wij naar een interieur dat eruit ziet alsof het er altijd al is geweest en voor gebruikers meteen vertrouwd aanvoelt. Gekozen is voor warme bruin-, groen- en lichtgrijs tinten en het gebruik van natuurlijke materialen. De bakstenen muur achter de bar is net als de originele betonnen draagconstructie in het zichtgelaten. Zorgvuldig zijn de ensembles van stijlmeubelen en objecten samengesteld. De muren rondom het restaurant zijn grotendeels bekleed met gordijnen uitgevoerd in okerkleurig velours. De vloer bestaat uit de kopse einden van gebruikt hout. De keukens zijn betegeld met glazuurtegels in ivoorkleur.

Gezamenlijk met Daniel O’Kelly hebben wij een stijlidioom uitgewerkt dat het meest doet denken aan de sfeer uit de schilderijen en Nighthawks (1942) in het bijzonder van de Amerikaanse schilder Edward Hopper (1882–1967). Depand brede vitrine zet het interieur bij donker in een warme gloed, de daglicht doorlatende vitrages bieden zicht op het straatleven op de Stadhouderskade. De gecapitonneerde zitbanken, de bar met breed glasbuffet in de vorm van het Tommy Hilfiger-logo en de geronde ramen verwijzen naar de karakteristieke inrichting van Amerikaanse hotels en diners uit de jaren vijftig van de vorige eeuw. Het stijlidioom is doorgetrokken tot velerlei details in Peoples Place: del-vormige houten trap met gedraaide leuning en de verzameling van opgekochte originele zitmeubels en tafels uit de jaren veertig, vijftig en zestig. Decaisson plafonds in het voorgedeelte – mede ter verbetering van de akoestiek –dragen de stilistische houten armaturen die tezamen het getal 85 vormen, een verwijzing naar het oprichtingsjaar 1985 van Tommy Hilfiger.

Tommy Hilfiger Europe b.v. heeft sinds eind jaren tachtig haar onderkomen in het door de Amsterdamse architect F. A. Warners (1888-1952) ontworpen ‘Atlanta’. Warners heeft het in 1925 ontworpen voor het Amerikaanse autobedrijf reo AutomobilCompany, de begane grond was de showroom voor de nieuwste modellen Chevrolets. Erboven waren zes kantoorverdiepingen, waarvan bedrijven een deel konden huren. Bovenop gebouw ‘Atlanta’ kwam een toren die werd bekroond met twee vleugels, het embleem van reo. Over de gehele breedte van het gebouw liep de glazen pui van de autoshowroom (bron: bonas). 

Fotografie: Jeroen Musch